11 February 2006

زیر چتر چل تیکٌه

کانون نويسندگان ايران

با سانسور و سرکوب به هر شکل ممکن مبارزه کنید

شواهد حاکی از آن است که طرح های تازه ای برای محدود کردن هر چه بيشتر عرصه فعاليت های ادبی، فرهنگی و هنری و آزادی های فردی و اجتماعی، از سوی نهادهايی که خود را متولی اين عرصه ها می دانند در دست اجراست. ندادن مجوز کتاب، لغو مجوز اوليه و کسب مجوز برای تجديد چاپ آثاری که پيش از اين مجوز دريافت داشته و برخی از آن ها به چاپ های متعدد هم رسيده است، نمونه های تازه ای برای محدود کردن هر چه بيشتر آزادی انديشه و بيان و اعمال شديدتر سانسور می باشد.

اين روزها مشاهده می شود که طرحی از سوی کميسيون فرهنگی مجلس برای جمع آوری کتاب های به زعم آنان «مساله دار» در دست تهيه است. در ديگر عرصه های فرهنگی و هنری همچون سينما، تئاتر، موسيقی و... نيز، خبرهای مشابهی در رسانه ها به چشم می خورد.
فيلترينگ سايت های اينترنتی، اعمال محدوديت و توقيف نشريات دانشجويی، اعمال سانسور در روزنامه ها، تهاجم به نهادهای مدنی از جمله تشکل های کارگری و دانشجويی از ديگر موارد تحديد آزادی های فردی و اجتماعی است.

کانون نويسندگان ايران، به عنوان نهادی که از ابتدای تاسيس همواره پيگيرانه با هر نوع سانسور انديشه و بيان و قلم مبارزه کرده است، از مردم شريف و فرهنگ دوست ايران می خواهد که با سانسور و سرکوب به هر شکل ممکن مقابله کنند.
ما از همه ی افراد، نهادها و سازمان های مستقل و آزادی خواه که با اين فراخوان موافقند می خواهيم که همستگی خود را اعلام دارند.

کانون نويسندگان ايران
بهمن 1384