20 September 2006

زینت میرهاشمی: فرار مغزها از ایران، برآیند دشمنی ارتجاع با علم



فرار مغزها از ایران، برآیند دشمنی ارتجاع با علم


زینت میرهاشمی



در آستانه بازگشایی دانشگاهها، شمشیر ارتجاع از درون زندانها به دانشگاهها راه یافته تا محیط دانشگاهها را جراحی کند.

از ثبت نام و ادامه تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان به ویژه در دوره کارشناسی ارشد جلوگیری شده است. این تصفیه از میان دانشجویانی است که در فعالیتهای فرهنگی، و اعتراضهای دانشجویی فعال بوده اند. به دنبال سخنان احمدی نژاد در مورد سکولار بودن استادان، بار دیگر زمزمه سرکوب استادان و دانشجویان بالا گرفته است. انقلاب فرهگی سال 59 که منجر به بسته شدن و تصفیه خونین دانشگاهها و محیطهای علمی از دانشجویان و استادان مترقی و ایدئولوژیک کردن محیط دانشگاهها شد علیرغم ایجاد انجمنهای اسلامی دانشجویی، وارد کردن دانشجویان بسیجی، سهمیه دادن به خانواده های قربانیان جنگ و ....نتوانست برای نظام پوسیده ولایت فقیه امنیت به بار آورد. جوانانی که در مدارس با فرهنگ اسلامی مورد نظر ولایت فقیه تربیت داده شدند بر ضد فرهنگ و ایدئولوژی نظام شورش کردند و بی دین ترین جوانان سر از مدارس درآوردند. انگاره های سکولاریزم و جدایی دین از دولت، به موضوعی واقعی تبدیل شده و به یک گفتمان عمومی و در ابعادی وسیع گسترش یافته و همین امر موجب هراس سران رژیم شده است. بازتاب این هماوردطلبی را می توان در سخنان پایوران رژیم، مشاهده کرد. آنها خطر رشد سکولاریزم و ایده ها و آرمانهای مترقی و چپ را در میان دانشجویان مرتب گوشزد می کنند.

خامنه ای که قاتل علم و دانش است روز شنبه 25 شهریور در دیدار با برگزیدگان المپیادها اعلام کرد که «ملت ایران تصمیم گرفته است با حرکتی پر شتاب در مسیر پیشرفت علمی، عقب ماندگی تاریخی خود را جبران و تهدیدات رقبا یا دشمنان را ناکارآمد کند.» از آنجا که حاکمیت مذهبی مانع هر گونه توسعه پایدار و مترقی است، پس به طور طبیعی اگر حرف ولی فقیه بخواهد جنبه عملی پیدا کند باید این مانع جدی از سر راه برداشته شود. عملکرد نظام ولایت فقیه طی سه دهه چیزی جز توحش و بربریت در رابطه با علم و دانش نبوده است. در گزاره تفکر بنیادگرایان حاکم بر ایران، محور نظام، ولی فقیه قرار دارد و هر نهاد به اصطلاح منتخب همچون «مجلس خبرگان» و «مجلس شورای اسلامی» که ولی فقیه از کانال شورای نگهبان آنها را سامان می دهد، هیچ نقشی نمی توانند در توسعه کشور داشته باشند. آمار تکان دهنده فرار مغزها، جوانان و دانشجویان نماد حاکمیت جهل است. در زیر به تعدادی از داده های آماری در رابطه با فرار مغزها از ایران که در رسانه های دولتی درج شده اشاره می شود.

سعید حقیقی در نشست پزشکان در شهر مشهد (23 آرویل 2006) گفت: «خروج فیزیکی تحصیل کرده ها بین 180 الی 200 هزار نفر است که این افراد پس از خروج از کشور ارتباط علمی با کشور خود نخواهند داشت.»

در میزگرد بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی پدیده فرار مغزها در ایران، معاون علمی بسیج دانشجویی گفت:
«از هر 96 دانسجوی اعزامی به خارج، تنها 30 نفر به ایران باز می گردند. از 125 دانش آموز المپیادی ، 90 نفر در دانشگاههای آمریکا تحصیل می کنند.»

http://www.iran-nabard.com/