6 September 2006

منصور امان: خاتمی در آمریکا، ویترینی از اجناس دست دُوم

خاتمی در آمریکا، ویترینی از اجناس دست دُوم


منصور امان


بازاریابی حُجت الاسلام خاتمی در سفر غیر رسمی خود به ایالات مُتحده با کساد روبرو شُده است. وی که از دیر باز شُهرت "ویترین جمهوری اسلامی" را یدک می کشد، با عرضه ی اجناس کُهنه ای که پیشتر و در دوران ماموریتهای رسمی اش به نمایش گُذاشته بود، نتوانست مُشتریان مُفیدی را به پیاده رو بکشد.


آقای خاتمی که تاکید می کُند دارای هیچ پُست دولتی نیست، در برابر رسانه های آمریکایی همچون یک کارمند روابط عمومی دولت نظامی - امنیتی ظاهر شُد تا استدلالهای آقایان لاریجانی یا احمدی نژاد در مورد اهداف برنامه هسته ای "نظام"، ادامه دادن به مُذاکرات، حمایت از حزب الله لبنان و جُز آن را گاه با همان جُملات و عبارات تکرار کُند. در حالی که روند رویدادها و فاکتهای برآمده از آن، تایید یا تکذیب ادعاهای رهبر "اصلاح طلبان" جمهوری اسلامی را به سادگی مُمکن ساخته است، می توان به خوبی تصور کرد طرح مُجدد این موارد کُمک زیادی به گُشاد شُدن دریچه ورود او (گُفتُگوی تمدنها) به بازار کاهش فشار بر حکومت و ارایه چهره مُتفاوت از آن نکرده است.


دُشواری کار حُجت الاسلام خاتمی در آرایش و روتوش سیاستهای تقریبا شناخته شُده "نظام" را از آنجا می توان دریافت که تبسُمهای پُر زحمت تنها پاسُخ او به سووالهای رو در روی شنوندگان خود یا خبرنگاران بود. اُرگان ولی فقیه، روزنامه کیهان مایل است در این رابطه "هوشیاری" آقای خاتمی را در فرار از "سووال پیچ شُدن و سوواستفاده" بستاید.


لغو دیدار برنامه ریزی شُده حُجت الاسلام خاتمی و آقای کارتر یعنی، یک هدف اصلی تور "گفتگوی تمدُنها" که می بایست دمُکراتها را با چهره مُذاکره پذیر و بی آزار جمهوری اسلامی آشنا کُند، به خوبی نشان می دهد که یخ ابتکار "نظام" در بلاد "شیطان بُزُرگ" نگرفته است

.

در شرایطی که طاس ریخته و شُمارش آغاز گذشته، نه دعوت گُماشته ولی فقیه از رییس جمهور آمریکا به "مُناظره" و نه تقاضای دیدار "تدارُکچی نظام" از اپوزوسیون وی، می تواند اعلام نتیجه را به تاخیر بیاندازد.

http://www.iran-nabard.com/