10 September 2006

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر: اگر زنان را دست­مايه اثر خويش قرار نداده بود

Student committee of

human right reporters

تاریخ 19/۶/۱۳۸۵

شماره۱۲۳-۲۰۰۶

در اين بن‌بست كج و پيچ سرما

آتش را

به سوختبار سرود شعر

فروزان مي‌دارند


دير زماني ست برخورد يكسويه ­ي بانيان فرهنگ را با اصحاب هنر شاهديم و به اين موضوع خو كرده ­ا يم كه رفتار تحقير­آميز مرتجعين را با نام ­آوران ادب و دگرانديشان ببينيم؛ نااميد از آن كه سخني بر زبان آوريم، چه همگان خود بهتر بدين نكته واقفند كه انتقاد را سودي در پي نيست. چه بسا ناقد خود به خشم دگم ­ا نديشان گرفتار آيد.

هنر، جنبش وا‍ژ­ه ­ي زيست، اين آستانه ­ي آفرينش زيبايي و هنرمند هر دو به يك سرنوشت گرفتار آمده ­ا ند. هنرمندي كه هنر را براي مردم خويش مي­خواهد به لفظ خود­فروخته خطاب مي­شود، تنها به جرم ديدن كاستي­ها، كژي­ها و نابرابري­ها. گناه او همه اينست كه مي­آفريند

نه از براي خشنودي متصديان، كه براي مردمش،

سالهاست كه درخشا ن­ترين آثار سينمايي ما در عين درخشش در جشنواره ­هاي معتبر جهاني و تحسين منتقدين از امكان اكران براي مخاطب عام ايراني محروم مانده ­اند

آفسايد، آخرين ساخته ­ي جعفر پناهي تنها نمونه ­ي كوچكي­ست از سياهه ­اي كه در آرشيوها به خاك نشسته ­اند.

افساید فيلمي­ست كه براي ديدن ساخته شده. فيلمي در خصوص فوتبال­، زن ايراني و داستان هميشگي درهاي بسته، وتلاش زناني كه تبعيض را نپذيرفته ­اند.

فيلم با ظرافت­هاي كميك مي­كوشد گوشه ­اي از نابرابري­هاي جنسي جامعه را به بيننده بنماياند. و چندان عجيب نيست عناد نابخردان كه وقيحانه كمر به محو صورت مسائل بسته اند.

زنان درجامعه ­ي سنتي و مردسالار ايراني همواره در حاشيه مانده ­ا ند و كژانديشان هماره با ابزار دين و فساد و تباهي بر مسند قدرت تكيه زده و زنان را از حضور در اجتماع مانع شدند. حال آنكه زن ايراني به حق از سستي به دور است و تباهي را بايد در زواياي تاريك مخيله بدانديشان جست.

و اينان كماكان به كار خويش مشغولند. زنان چه در چهره و پوشش كه حتي در نام سانسور مي­شوند و اين را در آثار سينمايي به وضوح مي­توانديد.

چه بسا اگر پناهي زنان را دست­مايه اثر خويش قرار نداده بود (و صد البته نام خودش هم در ليست سياه نبود) بی ­دغدغه مي­توانست اكران فيلمش را شاهد باشد.

آخرین ساخته جعفر پناهی این بار، نامزد شرکت در رقابت اسکار است اما به دلیل اینکه در کشور اجازه نمایش به فیلمش داده نمیشود باید از این افتخار محروم بماند .

اي كه دستت مي­رسد كاري بكن

پيش از آنكه از تو نايد هيچ كار


کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

Komite_gozareshgar@yahoo.com

Komite.gozareshgar@gmail.com

http://www.komitegozareshgar.blogfa.com