24 January 2008

مهدی سامع: نمایشی که قبل از اجرا مفتضح شد

آیا کسانی که شرایط 20 گانه انتخابات آزاد را اعلام کردند،
حاضرند به طور صریح و شفاف این انتخابات ضد دمکراتیک را تحریم کنند؟
تعهد به همان
مواد 20 گانه حکم می کند
که
اعضای «کمیته دفاع از انتخابات آزاد»
همراه با نیروهای دمکراتیک و ترقیخواه کشورمان
به صفوف تحریم کنندگان انتخابات بپیوند


نمایشی که قبل از اجرا مفتضح شد


مهدی سامع

ایران نبرد
http://www.iran-nabard.com
نبرد خلق




درست در شرایطی که عده ای بی صبرانه و در خیال خام خود در انتظار «مشارکت» در نمایش انتخابات هشتمین دوره مجلس ارتجاع بودند و با دامن زدن به توهم «انتخابات آزاد» در نظام ولایت فقیه در صدد بودند تا از نمد پوسیده ولایت کلاهی برای خود بدوزند، آیت الله حامنه ای روز 19 دی به صحنه آمد و آب سردی بر آتش کسانی که می خواستند تنور نمایش انتخابات در استبداد دینی را گرم کنند پاشید.

خامنه ای ابتدا دوم خردادیهایی را که در دور قبلی در اعتراض به رد صلاحیتها تحصن کرده بودند را مورد حمله قرار داد و گفت: «دوره‌ي قبل، چهار سال قبل از اين، يك ماجرايي راه انداختند يك نمايشي بود، يك بازي بود. راه انداختند، هدف هم همين بود كه بلكه انتخابات رو تعطيل كنند. با لطف خداوند و ایستادگی مردم نتوانستند انتخابات را تعطیل کنند.» وی سپس درخواست نظارت بین المللی بر این انتخابات را «بی‌شرمی و بزرگترین جسارت» دانست. ولی فقیه نظام کسانی که در مورد این انتخابات اظهار شک و تردید می کنند را نیز مورد حمله قرار داد و با طعنه گفت:«چرا برخی افراد با این سخنان که امیدواریم از روی غرض ورزی نباشد به حیثیت انتخابات خدشه وارد می کنند. هي مرتب تكيه مي‌كنند آقا تقلب نشه، آقا تقلب نشه، آقا دستبرد نشه. چه تقلبي؟» خامنه ای حمایت رئیس جمهور آمریکا از دوم خردادیها را «ننگ» دانست و گفت:«دو روز قبل از اين بوش رئيس جمهور آمريكا گفت ما از فلان دسته در ايران حمايت مي‌كنيم. اين ننگه براي هر كسي كه آمريكا بخواد اون رو تحت‌الحمايه خود بگيره.»

حامنه ای دستور صادر کرد که:«گروهها و افراد سیاسی علاوه بر متمایز کردن مرز خود با دشمن، ‌باید مرز خود با مزدوران، نوکران و افرادی که در خدمت دشمن هستند نیز مشخص کنند.»

این سخنرانی و توپ و تشرهایی که در آن وجود داشت طی دوران سلطنت خامنه ای بی سابقه است. او بدون آن که از کسی نامی بیاورد آن چنان با دقت آدرس گیرنده های پیامش را بیان کرد که آقایان رفسنجانی، خاتمی، حسن روحانی، ابراهیم یزدی و شرکا دریابند که ولایت خامنه ای تصمیم ندارد در سیاستی که با برآمد احمدی نژاد در پیش گرفته تجدید نظر کند.

چند روز قبل از سخنرانی ولی فقیه و رهبر نظام یک پاسدار و شکنجه گر سرسپرده خامنه ای خطوط اصلی مواضع ولی فقیه را در سرمقاله روزنامه کیهان در روز شنبه 14 دی که مصادف با اولین روز ثبت نام کاندیداها بود اعلام کرد. پاسدار شریعتمداری رقبا را متهم کرده که «قصد دارند با ايجاد آشوبهای داخلی به جمهوری اسلامی خيانت کنند.» وی رقبا را «ستون پنجم دشمن»، «وابسته به بيگانگان»، «مجری اهداف صهيونيسم» ناميده و با صراحت اعلام کرد که خامنه ای خواستار «حذف» این افراد از انتخابات مجلس آينده است.

این سرمقاله و سخنرانی خامنه ای از جانب رقبا «تنگ نظری، فحاشی، تبليغات دروغ، بد زبانی و اتهام» تلقی شد و آنان را بر سر دو راهی قرار داد.

سحنرانی ولی فقیه چند روز پس از سرمقاله کیهان و در میانه زمانی ثبت نام داوطلبان برای تصرف کرسیهای مجلس تردیدها را به یقین تبدیل کرد و کسانی که از آنان به عنوان کاندیداهای مطرح نام برده می شد از ثبت نام منصرف شدند و حتی علی لاریجانی که نماينده خامنه ای در شوراي عالي امنيت رژیم است عصر روز جمعه و در آخرین لحظات ثبت نام در محل ستاد وزارت كشور حضور پیدا کرد و در جمع خبرنگاران گفت:«نظر من براي حضور در انتخابات مجلس هشتم مثبت نبود اما در دو هفته گذشته برخي مراجع تقليد كه من احترام خاصي براي آنان قائل هستم، از جمله جامعه مدرسين حوزه علميه قم، حضرت آيت الله يزدي و آيت الله مهدوي كني با من در اين خصوص صحبت كردند تا من در رقابتها حضور يابم... با همه ذهنيتي كه خودم داشتم اما احساس كردم نوعي وظيفه ديني و ملي براي حضور در رقابتهاي انتخابات پيدا كرده ام و بر اين اساس قبول كردم كه نام نويسي كنم.»

سابقه ذهنیت تردید آمیز علی لاریجانی که در سرسپردگیش به ولی فقیه جای هیچ گونه تردیدی وجود ندارد به زمانی بر می گردد که در تضاد با احمدی نژاد مجبور به ترک مقام اول شورای عالی امنیت ولایت خامنه ای شد.

به هر حال در پایان روز جمعه وزارت کشور خبر ثبت نام 7 هزار و 200 نفر که حدود 500 نفر از آنان زن و 13 نفر از خارج کشور می باشند.

در حالی که از جناحهای رقیب کمتر چهره مطرح ثبت نام کرده اند، از طرفداران احمدی نژاد و موتلفه اسلامی و متحدان آن که در مجموع مورد تائید کامل آیت الله خامنه ای هستند تعداد زیادی ثبت نام کرده که در میان آنان تعداد پاسداران و ماموران امنیتی جای برجسته ای دارد. بدین ترتیب گروهها بیشتر سرسپرده ولی فقیه همه ی ظرفیت خود را برای رقابت درونی محدودتر به کار گرفتند تا هر یک بتوانند کرسیهای بیشتری را اشغال کنند. آنچه مسلم است تعداد زیادی از ثبت نام شدگان توسط وزارت کشور و پس از آن توسط شورای نگهبان رد صلاحیت خواهند شد و رقابت اصلی بین حامیان احمدی نژاد، موتلفه اسلامی و متحدان آن و باند قالیباف-محسن رضایی خواهد بود. در بین طرفداران احمدی نژاد پاسداران سرکوبگر و مقامهای امنیتی شکنجه گر مثل محمدعلي رامين، مرتضي آقاتهراني، علي فلاحيان و روح الله حسينيان وجود دارد.

به نظر می رسد مجلس هشتم کپی سیاهتری از مجلس هفتم ارتجاع از کار درآید. با این حال نباید تصور کرد که قلع و قمع شورای نگهبان و توپ و تشر های ولی فقیه می تواند به جدالهای درونی باند قدرت و ثروت پایان دهد. جدالهای درونی باندهای شریک در قدرت در شرایطی که جامعه در بحران شدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و تضاد بین مردم و نظام ولایت فقیه هر دم تشدید می شود و در شرایط ضعف و بن بست ولایت خامنه ای و حرکتهای ویرانگر کوتوله عزیز دردانه اش، نمی تواند تخفیف پیدا کند.

نمایش انتخاباتی کنونی که روز 24 اسفند برگزار می شود، قبل از اجرا آن چنان مفتضح شده است که علاوه بر نیروهای دمکراتیک و ترقیخواه، بسیاری از افراد و نیروهایی که در رویای شراکت در نظام استبدادی مذهبی بودند نیز مجبور به تحریم آن و یا اعلام خجولانه عدم شرکت در آن می شوند. آیا کسانی که شرایط 20 گانه انتخابات آزاد را اعلام کردند، اکنون که با شرایطی منقبض تر از گذشته و با انتخاباتی نمایشی و فرمایشی روبرو هستند و خودشان در اطلاعیه 30 دیماه اعلام کرده اند که «انتخابات مجلس در ایران آزاد» نیست و منطبق بر «اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین اللملی حقوق مدنی و سیاسی» نیست، حاضرند به طور صریح و شفاف این انتخابات ضد دمکراتیک را تحریم کنند؟ تعهد به همان مواد 20 گانه حکم می کند که اعضای «کمیته دفاع از انتخابات آزاد» همراه با نیروهای دمکراتیک و ترقیخواه کشورمان به صفوف تحریم کنندگان انتخابات بپیوندند.

زنان و مردان ایران زمین با آگاهی به رقم سازیها و تقلبهای مرسوم در جمهوری اسلامی این انتخابات را تحریم خواهند کرد. عبدالله رمضان زاده که سخنگوی دولت خاتمی بود و از کم و کیف انتخابات دوره قبل مجلس آگاه است گوشه ای از عدم شرکت مردم را افشا می کند. سایت «برای فردا» در روز 22 دی 1386 از قول او می نویسد:«بسیاری از راهیافتگان به این مجلس زیر 10 در صد آرای افراد واجد شرایط در محلهای انتخاباتی خود را آن هم در حالتهای غیر رقابتی و بدون رقیب کسب کرده اند.........برخی از راهیافتگان این مجلس حتی زیر 2.5 درصد از آرای واجدین شرایط را کسب کرده اند.»

مسلم است که رمضان زاده همه ی حقایق پیروزی تحریم در نمایش انتخاباتی دوره قبلی مجلس ارتجاع را بیان نمی کند. اما همین حد از بیان واقعیت نشان می دهد که تحریم فعال سیاستی موفق بوده است.

شرکت در نمایش انتخاباتی ولایت خامنه ای و تبلیغ برای کشاندن مردم به پای صندوقهای رای با هر توجیهی که صورت گیرد، حمایت از استبداد مذهبی حاکم و گرم کردن تنور سرکوب و بنیادگرایی و تروریسم دولتی است