30 June 2006

فعالان حقوق بشر در ایران: در سیر "حقوقی" دفاع از یک زندانی سیاسی چه میگذرد

تاریخ : 10/04/85
شماره : گ/062-85


به نام آزادی

در سیر حقوقی دفاع از یک زندانی سیاسی چه میگذرد

وکلایی که وکالت زندانیان تبعیدی را بعهده گرفته اند . در راستای اطلاع رسانی و پیگیریهای صورت گرفته اذعان دارند تنها در صورتی حاکمیت اجازه فعالیت به آنان و دفاع از موکلان را خواهد داد که ابتداً توبه نامه ای از سوی زندانی سیاسی نوشته شود.

در غیر اینصورت بهده گرفتن پرونده وکالت این قبیل زندانیان سیاسی بالاخص کسانی که حکم محارب دارند میسر نخواهد بود و حاشیه و خطراتی نیز برای وکیل مدافع بهمراه خواهد آورد . گویا تواب سازی هنوز هم بعد از گذشت سالها از دهه شصت که اوج این شکل برخورد بود همچنان خواستگاه خود را در دستگاه حاکمیت دارد و زندانیانی سیاسی که همچنان بر سر موضع عقیدتی خود پافشاری میکنند از بیشترین قربانیان این نقض آشکار حقوق بشر میباشند .

ترس از برخورد در میان وکلا در صورت بعهده گرفتن پرونده زندانی سیاسی از معضلات امروز جامعه حقوق بشری در ایران میباشد ، طبق قانون اساسی هر متهم و انسان دربندی باید از حضور وکیل مدافع بهره مند گردد و وکیل مدافع مجاز به دفاع از موکل درچارچوب قانون میباشد ، تواب سازی در راستای دفاع هیچ خواستگاه قانونی نداشته و ندارد و مادامی که وکلای مدافع و حقوقدانان بعلت هراس از قبول وکالت یک زندانی عقیدتی بپرهیزند و یا در مقام دفاع برنیایند ، نقش وکیل در اینگونه پرونده جز حضوری نمایشی نخواهد بود.

فعالان حقوق بشر در ایران ضمن اعتراض به این روند ، از تمامی قربانیان نقض حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر درخواست مینماید با ارتباط با این ارگان حقوق بشری در جهت اطلاع رسانی نقض حقوق بشر و روشن شدن افکار عمومی اقدام نمایند . دست تمام کسانی که در این راه با ما همگام هستند را میفشاریم.

فعالان حقوق بشر در ایران
Human Rights Activists in Iran
hra.iran@gmail.com
http://hra-iran.blogfa.com/
Tel : +989329224904