22 October 2007

فری ناز آرین فر: پس گرفتن امضاء از"کمپین" یک میلیون امضا


با درود خدمت دست اندرکاران کمپین یک میلیون امضاء:

بدینوسیله اینجانب فری ناز آرین فر، مایل هستم که شما را از تصمیمم در جهت بازپس گیری امضای خود از کمپین یک میلیون امضاء آگاه نمایم.
حدود یک سال پیش در جریان فعالیتهای کمپین یک میلیون امضاء قرار گرفتم. پس از مشاهدهء نسخه ای از فراخوان که بعدها متوجه شدم که تمامی بندها و مواضع این کمپین را منعکس نمیکند اقدام به امضای آن نمودم.
ذکر این نکته ضروریست که بیانیهء ناقص فوق الذکر همچنان در سایت کمپین یک میلیون امضاء قابل مشاهده است: http://www.wechange.info/spip.php?article11

پس گرفتن امضاء از "کمپین" یک میلیون امضا

فری ناز آرین فر


حمایت من از این فراخوان دلیلی جز اعتقاد راسخ من به برابری حقوق زن و مرد نداشت. متاسفانه در نسخهء ناقص ارائه شده، اثری از كليات طرح ”يك ميليون امضاء براي تغيير قوانين تبعيض آميز یافت نمیشد. در یکی از بندهای کلیات این طرح، بیان شده است که خواسته های این کمپین با اسلام تضادی ندارد1.

به عنوان یک فرد معتقد به نظام سکولار با بند بالا کاملا مخالفم.

علارغم اینکه به تمام حرکتهای کمک کننده به بالا بردن سطح فرهنگ و آگاهی جامعه احترام ویژه قائل هستم، اما یقین دارم که کمپین یک میلیون امضاء به جای پاشیدن بذر آگاهی در میان مردم، باعث گسترش این توهم میشود که دین اسلام با برابری حقوق زنان و مردان تضادی ندارد. مادامی که دین از دولت جدا نباشد رهایی زنان امری دور از دسترس است.

از آنجایی که تجربه ثابت نموده است که فمینیسم اسلامی به بهبودی حقوق زنان کمک چندانی نمیکند و تا زمانی که دین، مرجع قانونگذاری باشد، نه تنها هیچ گونه پیشرفتی دروضعیت زنان حاصل نمیشود، چه بسا هر روزعرصه ها بر زنان تنگتر شده و شرایط زندگی آنان غیر انسانیتر میشود، لذا امضای خود را از این کمپین پس میگیرم.

به امید روزهای بهتر


فری ناز آرین فر
-------------------------
1 اين طرح ضديتي با اسلام ندارد

تقاضاي بازنگري در قوانين تبعيض آميز نه تنها درخواستي غيرمشروع و مخالف اسلام نيست بلكه با تعهدات بين المللي دولت ايران نيز همخواني دارد چون ايران به ميثاق بين المللي حقوق مدني-سياسي و ميثاق بين المللي حقوق اقتصادي-اجتماعي پيوسته و اولين گام در اين کنوانسيون ها منع هرگونه تبعيض است، بنابراين تبعيض بايد از بين برود چون منطبق با تعهدات بين المللي دولت ايران است.

از سوي ديگر اين درخواست هيچگونه ضديتي با مباني اسلام ندارد زيرا جزو اصول دين به شمار نمي آيند. تغيير قوانيني كه در اين كمپين مورد درخواست است محل اختلاف بين مجتهدين و علماي دين است و بسياري از فقها از جمله آيت الله صانعي يا آيت آلله بجنوردي و شمار ديگري از مجتهدين سال هاست که بازنگري در قوانين تبعيض آميز عليه زنان را مورد تاييد قرار داده اند و تغيير آن ها را مغاير با اسلام ندانسته اند.

در هر حال طرح جمع آوري ”يك ميليون امضاء براي تغيير قوانين تبعيض آميز“ قبل از هرچيز به مسئولان و به افكار عمومي جامعه نشان خواهد داد كه بسياري از زنان و مردان آزادانديش در ايران خواستار تغيير و بازنگري در قوانين تبعيض آميز و زن ستيز موجود هستند و اين خواست تغيير قوانين، تنها خواست يك گروه كوچك از زنان ايراني نيست. هم چنين طرح و درخواست گسترده براي تغيير و بازنگري در قوانين تبعيض آميز و جمع آوري اين امضاءها به قانونگذاران ثابت خواهد كرد كه زنان ايران در مورد درخواست خود جدي و استوار هستند