2 January 2009

خیانت ‌ و "اعتراف تلخ و شیرین و داغ داغ و نو " ویژه مشتریان"بالاترین" ... که رای و چه و چه داده‌اید... و بر حسب "عادت" خواهید داد

خیانت
‌ و "اعتراف تلخ و شیرین و داغ داغ و نوی نو"
......
ویژه

مشتریان"بالاترین" ...
که رای و چه و چه داده‌اتد... و ... میدهند ...
و بر حسب "عادت" خواهتد داد
...................
وقت‌کُشی
عیسی عظیمی


خیانت‌هایی که به بالاترین کردم

حالا وقت طرح کردن یک پرسش مهم است: من به عنوان یک کاربر چه نقشی در حال و روز این روزهای بالاترین داشته‌ام؟ خب؛ متاسفانه حالا وقت یک اعتراف تلخ هم هست. خواهش می‌کنم اجازه بدهید من به تقصیرات خودم اعتراف کنم و آن‌وقت شما هم اگر دوست داشتید کلاه‌تان را قاضی کنید.

ما، یعنی من و تعدادی وبلاگ‌نویس دیگر، به پیشنهاد دوستی یک گروه تشکیل دادیم به اسم "گروه وبلاگ نویسان بالاترینی". از اسم گروه پیداست که تعدادی از وبلاگ‌نویسانی که عضو بالاترین، سایت اشتراک لینک فارسی، بودند اعضای گروه را تشکیل می‌دادند. قرارمان این شد که هر کس پستی نوشت و به بالاترین فرستاد لینک مطلبش در بالاترین را با سیستمی که مدیر گروه زحمت طراحی‌اش را کشید به ایشان بفرستد و او هم برای بقیه اعضا میل کند تا بقیه "در صورت صلاح‌دید" به لینک رای بدهند و برود صفحه اول. خب؛ تا این‌جای کار چیز نامتعارفی وجود نداشت. اما مساله‌ای که پیش آمده این است که ما "هر چه" می‌نویسیم را برای هم می‌فرستیم و به هر لینکی که می‌بینیم "صلاح صلاح می‌دانیم" رای مثبت بدهیم. چون در غیر این صورت آن دوستان هم مقابله به مثل می‌کنند و لینک ما به صفحه اول نمی‌رود و لابد خوانده نمی‌شود. و این‌گونه هر مطلبی که ما، اعضای گروه وبلاگ‌نویسان بالاترینی می‌نویسیم به صفحه اول می‌رود و اصطلاحاً "داغ" می‌شود.

این روند به خودی خود البته چنان بار منفی ندارد. چرا که عموم مطالبی که نوشته و ارسال می‌شود در سطح متوسط به بالایی قرار دارند و مطالب خوب و خواندنی نیز بین آن‌ها کم نیست. اما من شخصاً به این نتیجه رسیده‌ام که این کار اساساً با روح بالاترین منافات دارد. تا آن‌جا که من می‌دانم داغ شدن در بالاترین، لایق لینک‌هایی است که به این‌گونه لابی‌ها احتیاج نداشته باشند و در ذات خود "پسند" و مقبولیت عمومی را به همراه داشته باشند.

مسلماً گروه ما تنها گروه این‌چنینی بالاترین نیست. این از لینک‌هایی که به صفحه اول بالاترین می‌رسند مشخص است. به نظرم یک مقداری از این وضعیت حاصل روحیه شرقی خودمان است که رفیق‌بازیم و این رفیق‌بازی و "آشنادوستی" را خیلی جاها به خیلی چیزها ترجیح می‌دهیم. ـ احتمالاً به همین خاطر است که همین الان در سایت فیفا، علی دایی بالاتر از لوئیز آراگونز که اسپانیا را قهرمان یورو ۲۰۰۸ کرد، در رده سوم مربیان ملی تاثیرگذار سال قرار دارد! ـ علل دیگر وضعیت موجود را نیز می‌توان در جاهای دیگری چون وزن محتوای فارسی وب و ... جست.

به هر حال و با این توضیحات به این نتیجه رسیده‌ام که به عضویت خودم در این گروه پایان بدهم. وقتی مطلبی می‌نویسم و به بالاترین می‌رود، اگر جذابیت لازم را داشته باشد طی روند منطقی خودش داغ هم می‌شود.

از همه دوستانی که طی این مدت به لینک‌های من رای داده‌اند تشکر می‌کنم و عذر می‌خواهم که گفتگو و پرسیدن نظر تک به‌ تک‌تان میسر نبود.
این متن را پس از انتشار می‌بینید. طبیعی است که نظر همه‌تان برایم محترم و البته شنیدنی است.