5 October 2008

پیشنهاد نامزدی استاد ادیب برومند برای جایزه نوبل 2009 در ادبیات

پیشنهاد
نامزدی استاد ادیب برومند
برای جایزه نوبل 2009 در ادبیات

آکادمی سوئد
کمیته نامزدی برای جایزه نوبل در ادبیات


موضوع: پیشنهاد نامزدی برای جایزه نوبل 2009 در ادبیات

سروران گرامی،

ما افتخار داریم که آقای عبدالعلی ادیب برومند، شاعر ملی ایران و فعال حقوق بشر را برای دریافت جایزه نوبل 2009 در ادبیات نامزد نماییم.

آقای ادیب برومند، زاده 1924، در شهر اسپهان، دارای تحصیلات و حرفه حقوقی، یک نماد شعر و ادبیات در کشور خود به شمار می آید. آقای ادیب برومند یکی از نامدارترین شاعران تاریخ معاصر ایران است که دارای هفت دیوان شعر، شامل صدها سروده، است که همه در پشتیبانی از مبارزه مردم برای آزادی، دموکراسی و حقوق بشر می باشند. واپسین دیوان سروده های او بنام "پیام آزادی" به هشت زبان دیگر مانند انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی، کره ای، تاگالوگ (فیلیپینی) و اسپرانتو ترجمه شده و در حال ترجمه به بیش از ده زبان دیگر می باشد. دوستداران او در آسیا و کشورهای غربی او را "شاعر بین المللی" می خوانند و در حال ایجاد یک سایت چند زبانه اینترنتی برای آسان کردن دسترسی به سروده های او هستند. از جمله کتابهای شعر دیگر او "ناله های وطن"، درد آشنا"، "سرود رهایی"، "راز پرواز" و حاصل هستی" هستند.
آنچه آقای ادیب برومند را در ادبیات برجسته می سازد، افزون بر کیفیت ادبی آثارش و ظرافت و حساسیت آنها، این واقعیت است که وی در سراسر زندگی خود یک فعال سیاسی و در مبارزه علیه خودکامگی و فساد، و در تلاش برای دموکراسی و حقوق بشر بوده است. در نتیجه فعالیت های اجتماعی خود در طی حکومت خاندان پهلوی و جمهوری اسلامی، وی به زندان افتاده و دسترسی او به رسانه ها و امکان فعالیت های اجتماعی محدود شده است.
همکاران و کسانی که ادیب برومند را می شناسند، وی را یک شاعر ملی بی رقیب می دانند. وی در دهه های گذشته عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران، کهن ترین و محبوبترین سازمان سیاسی دموکراتیک ایران، بوده و اکنون ریاست شورای مرکزی این سازمان را نیز بر عهده دارد.

در پی دعوت آن فرهنگستان گرامی، زندگینامه کامل وی، آثارش و نامه های پشتیبانی دهها استاد ادبیات و زبانشناسی دانشگاههای ایران و دیگر کشورها تقدیم خواهد شد.

با گرامیداشت،
کورش زعیم، رییس کانون ایرانی اندیشه و سخن