10 March 2008

زینت میرهاشمی: شرکت ورشکستگان سیاسی در سیرک انتخابات

در چند روزی که به نمایش انتخابات رژیم مانده است، طردشدگان از بازی انتخاباتی، همانند شعبده بازان برای رونق بخشیدن به این نمایش بی بو و خاصیت، دستها را بالا زده و خود را وارد صحنه نمایشی می کنند که دل کندن از آن برایشان مقدور نیست. شرکت در انتخابات فرمایشی بدون هیچ چشم انداز حداقل پیروزی، برای این ورشکستکان سیاسی به یک وظیفه تبدیل شده است. ساکنان قایق زهوار در رفته قدرت در چند روزی که به مضحکه انتخابات مانده، یادشان می افتد که برای حفظ خیمه نظام، همگی باید در این قایق پارو بزنند و از غرق شدن آن جلوگیری کنند.

شرکت ورشکستگان سیاسی
در سیرک انتخابات


زینت میرهاشمی



هنگامی که وزارت کشور و شورای نگهبان به طور فله ای دست به رد صلاحیت زدند، آنانی که افق دیدشان محدود به حفظ امنیت نظم موجود است، «دموکراسی» و «دموکراتیک بودن» را منوط به گرفتن سهم خود از قدرت اعلام می کردند.

مجاهدین انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت و نهضت آزادی در گرد و خاک رد صلاحیتها ادعا کردند که در هیچ انتخابات غیر سالم و غیر رقابتی شرکت نمی کنند. این جریانها رفتار جناح مقابل را غیر عادلانه می دانستند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی طی بیانیه ای اعلام کرد:«راضی نیستیم اما شرکت می کنیم». جبهه مشارکت اعلام کرد در حوزه هایی که امکان رقابت نسبی وجود دارد شرکت می کنیم. این توبه کنندگان درگاه ولایت فقیه از مردم خواسته اند که «پر شور» شرکت کنند و به آنها رای دهند. نهضت آزادی اعلام کرد که «تنها مشارکت در انتخابات حوزه‌هایی را که در آنها امکان رقابت موثر وجود دارد برای استمرار فرآیند دمکراسی مفید می‌داند.»

در بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در رابطه با شورای نگهبان آمده است «این شورا طی اقدامی کاملا بی سابقه در جمهوری اسلامی، که ندامت نویسی های بعد از کودتای 28 مرداد 32 را در اذهان تداعی می کرد، با دعوت از تعدادی از کاندیداهای اصلاح طلب و تشویق ایشان به نوشتن توبه نامه، تایید صلاحیت ایشان را منوط به اعلام برائت از اصلاح طلبان و درخواست عفو کرد.»

مهدی کروبی در نقش یک واسطه گر برای آنهایی که تحصن کرده بودند تقاضای عفو نموده بود. وی گفته بود که «اکثر آنها متوجه اشتباهاتشان شده اند و نباید با آنها سختگیری شود.»

در حالی که جبهه تحریم گسترده است و مردم در مبارزه روزمره و عملی خود به تدارک تحولی بزرگ مبادرت می کنند و کارگران نیشکر هفت تپه و نیز کارگران بسیاری دیگر از واحدهای تولیدی مرتب در حال اعتراض هستند و دانشجویان شعار می دهند:«ما زن و مرد جنگیم، به جنگ تا بجنگیم»، دعوت به شرکت «پر شور» در نمایش مضحک انتخابات و رای دادن به توبه کنندگان و پارو زدن در قایق زهوار در رفته در گنداب ولایت فقیه خیانتی دیگر به مردم و کشور ایران است.